Jsou to cca dva roky od vydání článku Zaměstnání nebo podnikání? Podnikám již delší dobu, než jsem byla zaměstnaná. Přesto mě stále dost věcí na podnikání překvapuje. Není to fakt, že opravdu nelze pracovat jen 4 hodiny týdně a uživit se (pokud náhodou nejste navíc vdaná za miliardáře). Nepřekvapuje mě, že podnikatel musí dělat i dost věcí, které nechce a nebaví ho a tehdy, kdy se mu nechce. Dokonce mě nepřekvapuje ani to, že stále ještě nemám vyděláno na vilu v Jevanech a každý rok nové fáro. Překvapují mě úplně jiné věci.

Mnohem víc záleží na osvědčení profesní kvality než na škole a praxi

Každý zaměstnanec to zná. HR v první řadě zajímá vytuněné CVčko. Jak prestižní máte školu. U jakých známých nadnárodních firem máte praxi.

V účetnictví je potencionálnímu klientovi často úplně jedno, jestli máte tři doktoráty z ekonomie na známé univerzitě nebo jen maturitu z maloměsta. Také je mu jedno, kde jste dělali praxi. Podstatně víc ho zajímá, co můžete udělat pro něj. A jestli to opravdu umíte.

Nicméně mě dost překvapilo, jak velkou hodnotu pro klienta má objektivní potvrzení profesní způsobilosti. Osvědčení daňového poradce klientovi deklaruje znalost daňové problematiky. Stejný význam mají advokátní zkoušky u právníka nebo členství v oborové komoře u projektantů či architektů a dalších odborníků.

Klienta vůbec nezajímá, jak jste vyřešili jeho problém

Dlouho jsem měla dojem, že musím znát odpověď na každý dotaz klienta. Sama a nejlépe z hlavy. Jenže klienta vůbec nezajímá, jestli jste odpověď věděli sami a z hlavy nebo jste ji 20 hodin hledali v odborné literatuře nebo si zaplatili konzultaci u tří jiných odborníků. Klienta zajímá, že jste jeho problém vyřešili. Je mu jedno jak. Popisování, jak jste to řešili, ho jen obtěžuje.

Účetní, které začínají s podnikáním, mají dost často mylný dojem, že musí znát všechno. Tento přístup v neustále se měnící a čím dál tím složitější daňové situaci vyvolává jen frustraci. Je třeba si přiznat, že prostě nebudete nikdy vědět všechno. A je výhodné se naučit, kde to najít nebo koho se na to zeptat. Protože klienta zajímá, že jste jeho problém vyřešili. Ne, jak jste k řešení došli.

Ostatní účetní nejsou automaticky nepřítel

Někde v genech máme zakořeněno, že musíme porazit nepřítele, ulovit si největšího mamuta a ochránit vlastní smečku. A konkurence je přeci super moderní nepřítel na poražení. Každý, kdo podniká ve stejném oboru, je přeci konkurence. Zdravá míra soutěživosti a snahy být nejlepší je základem podnikání na volném trhu.

Nicméně mě osobně překvapilo, že opravdu nemusím střílet po každé účetní, která se přiblíží k mé pevnosti. Mnohem lepší taktika je racionální kooperace. To znamená sdílet zkušenosti a znalosti. Budovat komunitu, ve které najdete oporu. Až nebudete něco vědět, snadno najdete někoho, kdo vám poradí nebo pomůže s řešením. Jen nesmíte zapomenout na to, že i spolupráce mezi profesionály v rámci komunity musí být férově ohodnocená, má-li být dlouhodobá a uspokojivá.

Neexistuje nic jako bod, od jehož dosažení už jsou jen samá pozitiva a sociální jistoty

Na sociálních sítích a webech se dočtete, že v nejtěžší situaci jsou začínající podnikatelé. Což ve mně vzbuzovalo dojem, že stačí přežít první rok nebo dva, popř. najít prvních deset klientů, a pak už bude podnikání procházka růžovým sadem. Klienti budou padat ze stromů jak zralé třešně a všechnu práci udělají zaměstnanci. A já se budu věnovat jen tomu, co mě baví, tj. konzultacím, kurzům a psaní článků.

Omyl. Žádný bod, od kterého už jste za vodou, neexistuje. Jen se změní charakter problémů, které musíte řešit. Jestli si můžete dovolit kancelář, zaměstnance nebo se rozloučit s klientem, se kterým vám neklape spolupráce. A když už to máte, tak vám zaměstnanec v nejméně vhodný okamžik odejde a ještě dostanete výpověď z kanceláře. Nebo máte osobní problém a musíte úplně změnit obchodní model.

Neexistuje nic jako nejlepší forma podnikání pro každého

V divokých devadesátkách byl nejlepší podnikatel ten, co měl s.r.očko s hromadou zaměstnanců a velkou budovou. V dnešní době se zase propaguje podnikání na volné noze, pokud možno sám a bez ničeho. Ideálně ještě na cestách coby digitální nomád. I já jsem věřila, že existuje nějaký ideální a nejlepší podnikatelský model, který se hodí všem.

Souhlasím, že začít jako OSVČ bez zaměstnanců z domova je pro účetní, která má praxi v oboru, ale nemá zkušenosti s podnikáním, nejsnazší možnost. Ale nemusí to být rozhodně jediná a nejlepší možnost pro každého. Někomu vyhovuje pracovat sám.

Já mám radši kolem sebe malý tým, na který se můžu spolehnout, a kolegu, který se mnou strasti a slasti podnikání sdílí. V naší kanceláři v pražských Dejvicích dosahuji vyšší produktivity než doma. Natožpak někde na cestách.

Najděte si styl práce, který vám osobně vyhovuje nejvíc. A vykašlete se na módní podnikatelské trendy a doporučení druhých.

Autor článku
Zuzana Bartůšková
  • jsem daňový poradce, zapsaný v Komoře daňových poradců, číslo osvědčení 4960
  • účetní s 12 letou praxí v oboru – v menší firmě, v korporaci i na pozici hlavní účetní,
  • účetní na volné noze od r. 2010
  • lektor odborných kurzů s 8 letou praxí
  • autor odborných článků na blogu Účetnictví bez starostí, pravidelně již šestým rokem
  • přispívám na Portál Pohoda
  • videorozhovor s podnikatelským poradcem Robertem Vlachem
Zuzana Bartůšková
Více o Zuzce
Jsme vidět v médiích
Přesně 37 našich článků a 2 videa najdete také v mnoha médiích napříč internetem i tiskem.
Říkají o nás
Oceňuji online komunikaci, sdílení dokumentů a zasílání notifikací, na co nezapomenout. Je to nejenom pohodlné, ale rozhodně šetří čas i papír.
Katka Burešová
Jednatel
www.myflorist.cz
Tomáš Iľko
S Účetnictvím bez starostí máme jistotu, že naše účetnictví spravují opravdoví profesionálové.
Tomáš Iľko
Managing Partner Double-U PR, s.r.o.
www.double-u.cz
Rychlá rada, pokud jste ztraceni
500 Kč + DPH / 15 minut
CHCI SKYPE KONZULTACI
Účetní středy
Účetní konzultace krátkých účetních a daňových dotazů za zvýhodněnou cenu
400 Kč + DPH / 15 minut
CHCI NA ÚČETNÍ STŘEDU
Kdy si nebudeme rozumět
  • Potřebujete na poslední chvíli pouze rychle vyřešit daňové přiznání.
  • Účetní je pro vás napůl sekretářka a napůl „holka pro všechno“.
  • Podnikáte neférově nebo neeticky.
  • Vaše podnikání je závislé na dotacích.
  • Potřebujete účetní na docházení k vám do firmy.
  • Potřebujete účetní na plný úvazek.

Na vystavování faktur doporučujeme používat Fakturoid.

Jako účetní oceňujeme jednoduché ovládání, soulad s aktuální legislativou a možnost nahrávání vydaných faktur do účetnictví.

Jako klienti oceňujeme automatické fakturace pravidelných faktur, párování plateb v bance s vydanými fakturami a zasílání děkovných e-mailů o zaplacení zákazníkům, snadné vystavování koncových faktur ze zaplacených zálohových faktur.

Jedním slovem výrazné snížení času stráveného nad fakturací.