Aktuální článek: Kolik platit zálohy OSVČ

Prezident 28. 11. 2022 podepsal novelu DPH zvyšující obrat pro povinnou registraci plátce DPH na 2 miliony Kč a očekává se v nejbližších dnech zveřejnění ve Sbírce zákonů (29. 11. 2022 byla odeslána ke zveřejnění ve Sbírce zákonů). Od zveřejnění mají plátci s obratem nad 1 mil. Kč a pod 2 mil. Kč pouhých 5 dní na rozhodnutí, zda zůstanou plátci, nebo registraci zruší. I přes velmi krátkou dobu doporučuji toto rozhodnutí dobře zvážit. Uvádím 7 důvodů, proč je dobré plátcem DPH zůstat i přes zvýšení obratu.

Vaši klienti jsou zejména plátci DPH

Jsou vaši klienti většinou plátci DPH? Pak je pro ně mnohem zajímavější, když zůstanete plátcem DPH a budete jim i nadále fakturovat s DPH. DPH, které jim naúčtujete, si mohou ve svém přiznání DPH odečíst. Navzdory matematice plátci raději nakupují od jiných plátců. Některé velké firmy dokonce spolupráci s plátci přímo vyžadují. 

Museli byste pravidelně platit DPH jako identifikovaná osoba

Nakupujete pro svou práci aplikace, software, či platíte jiné služby ze zahraničí (reklamu, hosting, cloudová řešení atd.)? Pak se stejně budete muset stát identifikovanou osobou a podávat přiznání k DPH. Identifikovaná osoba nemůže přejít na čtvrtletní zdaňovací období. Musí DPH podávat měsíčně. To znamená, že pokud každý měsíc platíte za služby Google, Adobe, cloudová či hostingová řešení, reklamy na Facebooku či např. Toggl, tak budete muset každý měsíc podávat přiznání k DPH jako identifikovaná osoba. Je pravda, že identifikovaná osoba nemusí podávat kontrolní hlášení. Nemusí také podávat nulové přiznání. Pokud ale využíváte zahraniční nástroje pravidelně, tak tuto výhodu nejspíš nevyužijete. Podávat každý měsíc DPH identifikované osoby tak může představovat v reálu víc byrokracie než čtvrtletní přiznání plátce DPH. Navíc jako plátce DPH máte všechny tyto zahraniční služby v podstatě za nulové DPH – DPH přiznáte a zároveň si ho odečtete. Identifikovaná osoba nemůže uplatňovat nárok na odpočet. DPH pouze platí, ale odečíst si nic nemůže. Pokud zahraniční nástroje a služby využíváte pravidelně, může být DPH, které ušetříte, částka, kterou na ulici nenajdete.

Fakturujete do zahraničí

Vaši klienti jsou firmy se sídlem v EU nebo v třetí zemi? Pak jim své služby pravděpodobně fakturujete v režimu přenesení daňové povinnosti a DPH z vydaných faktur neodvádíte. Zároveň ale máte právo uplatnit odpočet DPH ze zboží a služeb, které nakupujete pro své podnikání. Pokud jsou vaši zákazníci výhradně za zahraničí, tak vám finanční úřad pravidelně vrací nadměrné odpočty. Pokud se stanete neplátcem DPH, tak sice budete stále fakturovat na výstupu s nulou, ale odpočet z nakupovaných služeb a zboží si již neodečtete. Navíc, pokud máte zákazníky firmy z EU, tak stejně budete muset každý měsíc podávat souhrnné hlášení jako identifikovaná osoba.

Dovážíte zboží ze třetích zemí

Pokud ve větším množství dovážíte zboží ze třetích zemí, je pro vás pravděpodobně výhodnější zůstat plátce DPH. Plátce DPH doveze zboží bez DPH, DPH přizná ve svém přiznání a rovnou si znárokuje odpočet. Fakticky cashově nakupuje bez DPH. U neplátce DPH při dovozu zboží DPH vybere celnice. Tím je zboží o DPH dražší. Pokud zboží následně plátce opět vyveze do třetí země, je vývoz zboží osvobozen od DPH. U plátce v podstatě nikde cenu zboží pro koncového zákazníka v tomto případě o DPH nezvýšíte. Naopak neplátce si DPH zaplacené celnicí neodečte a musí ho na zákazníka přenést, i když zboží následně osvobozeně vyváží do třetí země. 

Při zrušení plátcovství byste museli vracet velkou částku uplatněného odpočtu

Uplatnili jste si odpočet z auta, stroje či jiného dražšího vybavení pro své podnikání? Koupili jste zrovna letos nový MacBook? Máte plný sklad zásob zboží od plátců DPH, u kterých jste si uplatnili odpočet? Při zrušení registrace musíte vrátit uplatněný odpočet zásob, dlouhodobého majetku a drobného majetku, který máte k datu zrušení registrace (podrobně v článku Zvýšení limitu obratu pro registraci plátce). To vše v posledním daňovém přiznání, tj. v případě využití přechodného ustanovení v přiznání za prosinec, resp. 4. čtvrtletí 2022. Skutečně chcete v lednu sahat tak hluboko do svého cash flow?

Prestiž

Pokud budete plátci DPH i po zvýšení obratu na 2 mil. Kč, tak na své obchodní partnery působíte, že obrat 2 miliony Kč máte. Nebudou vás vnímat tudíž jako malou rybu nebo příštipkáře, ale jako většího a stabilnějšího obchodního partnera. Zvlášť pokud podnikáte jako freelancer hlavou, budete vysílat jasný signál, jaká je vaše cena a že nepotřebujete každou zakázku za každou cenu. A zároveň, že nemáte důvod podnikání pověsit na hřebíček, a tudíž se můžou spolehnout, že zadanou zakázku zvládnete dokončit a předat.

Komplikace spojené s dobrovolnou registrací plátce

Stát se po zrušení registrace znovu plátcem dobrovolně může být komplikované. Může se stát, že správce daně bude novou registraci komplikovat a zdržovat. I když nakonec vyhoví, může delší zdržení způsobit, že si odběratel spolupráci s vámi jako neplátcem rozmyslí a dá přednost někomu jinému, kdo plátce je. Doporučuji proto dobře zvážit, zda pro vás konkrétně je zrušení plátcovství DPH nejlepší cesta. 

Photo by Isaac Smith on Unsplash

Autor článku
Zuzana Bartůšková
  • jsem daňová poradkyně, zapsaná 8 let v Komoře daňových poradců, číslo osvědčení 4960
  • účetní s 20letou praxí v oboru – v menší firmě, v korporaci i na pozici hlavní účetní
  • účetní na volné noze od r. 2010
  • lektor odborných kurzů s 11letou praxí
  • autor odborných článků na blogu BKP FINANCE s.r.o., pravidelně již desátým rokem
  • přispívám pravidelně již 11 let na Portál Pohoda
  • přispívám do časopisu pro účetní Účetnictví v praxi vydavatelství Wolters Kluwer

 

Zuzana Bartůšková
Více o Zuzce
Jsme vidět v médiích
Přesně 37 našich článků a 2 videa najdete také v mnoha médiích napříč internetem i tiskem.
Daňové poradenství
Daňové poradenství osobně nebo on-line
750 Kč + DPH / 15 minut
CHCI PORADENSTVÍ
Účetní středy
Daňové poradenství za zvýhodněnou cenu první středu v měsíci
500 Kč + DPH / 15 minut
CHCI NA ÚČETNÍ STŘEDU
Říkají o nás
Kurz Kontrolní mechanismy v účetnictví určitě naplnil moje očekávání. Stále zjišťuji, že je se pořád co učit, v praxi člověk vytěsňuje a zapomíná respektovat předpisy, viz. např. ČÚS. Byla jsem ráda, že jste je připomněla a zdůraznila, že jejich nedodržení může vést k postihu. Za mě určitě přínos.
Markéta Kumštárová
Finanční a mzdová účetní
https://udmk.cz/
Kurz Kontrolní mechanismy v účetnictví byl skvělý a naplnil má očekávání :)
Přínosem pro mě byly užitečné tipy v nastavení analytik, u kterých jsem si potvrdila, že řada mnou nastavených analytik dává smysl a zároveň jsem získala inspiraci pro nastavení některých účtů pro zlepšení a možnost využití pro další kontroly (zejm. pak pro závěrkové práce). Největším přínosem bylo pro mě téma saldo, kde jsem konečně pochopila, jak se dá dobře využít. Doposud jsem v něm viděla akorát, že je tam nějaký "nepořádek". Význam pro mě měly i praktické ukázky v Pohodě (jak u práce se saldem, tak pro kontroly DPH).
Stanislava Šplíchalová
Účetní
www.klenota.com
Kdy si nebudeme rozumět
  • Potřebujete na poslední chvíli pouze rychle vyřešit daňové přiznání.
  • Účetní je pro vás napůl sekretářka a napůl „holka pro všechno“.
  • Podnikáte neférově nebo neeticky.
  • Vaše podnikání je závislé na dotacích.
  • Potřebujete účetní na docházení k vám do firmy.
  • Potřebujete účetní na plný úvazek.

Na vystavování faktur doporučujeme používat Fakturoid.

Jako účetní oceňujeme jednoduché ovládání, soulad s aktuální legislativou a možnost nahrávání vydaných faktur do účetnictví.

Jako klienti oceňujeme automatické fakturace pravidelných faktur, párování plateb v bance s vydanými fakturami a zasílání děkovných e-mailů o zaplacení zákazníkům, snadné vystavování koncových faktur ze zaplacených zálohových faktur.

Jedním slovem výrazné snížení času stráveného nad fakturací.