Máte malou firmu? A hledáte zázračný způsob, který vám určitě přinese zákazníky? Marketingových nástrojů je celá řada, těžko mezi nimi hledat jeden, který by fungoval všem. Přesto existují postupy, které váš byznys posunou dopředu, ať už podnikáte v jakémkoli oboru. Tady je sedm z nich.

1. Dělejte kvalitně svou práci

Tohle by měla být samozřejmost. Jenže není. Každou chvíli slýchám nářky od zákazníků. Nepochopili zadání. Přijeli pozdě. Dodali něco jiného. Nepřivezli, nepřišroubovali, zapomněli. Nebo to vůbec nefungovalo…
Kvalitní výrobek nebo služba je základ. Můžete mít krásné webové stránky, armádu obchodních zástupců a třeba i reklamu v celoplošném rádiu. Když nedokážete včas a v objednaném množství a kvalitě dodat, co zákazník potřebuje, je vám to všechno k ničemu.

2. Komunikujte.

U malých firem je tohle bohužel taky dost obvyklý scénář. Zákazník něco poptá… a firma nekomunikuje. Včas nezavolá, že je něco jinak nebo že se opozdí termín. Nebere telefon a nereaguje na maily. O nějakém kontaktu po tom, co je služba dodaná a vyfakturovaná, už většinou nemůže být vůbec řeč.
„Pouhou“ komunikací se zákazníkem lze přitom zachránit mnohé. Dokonce i ne úplně kvalitní produkt či službu. Uznávám, jsou chvíle, kdy by si člověk nejraději přikryl hlavu polštářem a nemluvil vůbec. A právě v nich je lepší zvednout telefon. Zeptat se zákazníka, co potřebuje a jaké řešení by uvítal, stojí docela málo. A o poznání víc to přinese.

3. Zužte sortiment.

„Nejde byznys? Rozšíříme sortiment.“ Ani se mi nechce počítat, kolikrát jsem tuhle větu slyšela. Když zákazníci nekupují, první reakce je něco přidat. Výsledek? Jediné, co se s jistotou navýší, je množství peněz v zásobách. A rozhodovací paralýza zákazníka. Když si nedokázal vybrat ze 40 položek, bude to mít při 60 položkách snazší?
Strach z neúspěchu nás často tlačí rozšiřovat i předměty podnikání. K prodeji barev ještě přidáme včelí med. K masážím finanční poradenství. Když zákazníkovi opravíme televizi a ještě posekáme trávník, zpravidla nebude spokojenější, ale zmatenější. A příště si tu televizi nechá opravit u specialistů.

4. Buďte jiní.

„Jaká je vaše konkurenční výhoda?“ Na tohle se ptám v každé firmě, kam přijdu. A dostávám překvapivě stejné odpovědi. Nabízíme kvalitu. Jsme spolehliví. A k zákazníkovi máme individuální přístup. Jenže to všechno říká konkurence také.
Ve výsledku jsou všechny firmy v oboru stejné. Nabízejí totéž podobným způsobem. A nedokážou dát zákazníkovi jednoznačný důvod, proč nakupovat právě u nich.
O to úspěšnější jsou firmy, které se dokázaly odlišit. Nabídkou, doplňkovými službami, značkou nebo komunikací. Nebo osobností majitele. Cokoliv je lepší než jednotvárná šeď.

5. Poznejte svého zákazníka.

Přijde poptávka. Odešlete nabídku nebo rovnou zboží, začnete poskytovat službu. Načež dorazí spousta připomínek. Nevyhovuje barva, velikost, provedení, materiál, platební podmínky, dodací lhůta. A především cena.
O čem to je? Zřejmě jste narazili na „nezákazníka“. Váš zákazník totiž není každý, kdo u vás náhodou nakoupí. Ale jen ten, kdo chápe hodnotu vašeho produktu či služby, vaše firma je mu sympatická a váš ceník se potkává s částkou, kterou je ochoten zaplatit.
Zkuste si definovat, kdo váš zákazník je. Jaké hodnoty vyznává, jakou má povahu, jak žije a co je pro něj důležité. A podle toho pak nastavit své marketingové aktivity. Nezákazníci začnou ubývat jako mávnutím kouzelného proutku.

6. Plánujte a vyhodnocujte.

Facebook. Elektronický poptávkový systém. PPC reklama. Placený zápis v katalogu. Každou chvíli je v módě jiný nástroj. Jak poznat, které se hodí i pro vaši firmu, a které je možné v pohodě pustit k vodě?
Zkuste to vzít z druhé strany. Místo „Mám být na Facebooku?“ se ptejte „Jaký je můj cíl?“ Cíl je konkrétní, měřitelný a užitečný. Třeba vydělat 500 000 Kč bez DPH měsíčně, nebo navýšit průměrnou velikost objednávky o 10 %.
S tím souvisí i druhá věc, totiž vyhodnocovat všechno, co v marketingu děláte. Ptejte se zákazníků, kde se o vás dozvěděli. Kdekoli to jde, sledujte statistiky. A nebojte se přestat platit nástroje, které vám nic nepřinášejí, nebo se nedají kloudně změřit.

7. Poslouchejte své srdce.

Ale nezapomínejte ani hlavu. Úspěšné podnikání většinou kombinuje obojí. Dělejte, co vás baví, ale zpracujte si na to podnikatelský plán. Počítejte cash flow, zisky i náklady, ale najděte si čas i na snění. Mějte cíle, a zároveň mějte vizi. Váš byznys vám to vrátí…

Článek byl připraven ve spolupráci s Mgr. Magdalenou Čevelovou. Mgr. Magdalena Čevelová je marketingová čarodějnice, poradkyně a lektorka. Pomáhá malým firmám, živnostníkům a volnonožcům vybudovat podnikání, které přináší nejen zisk, ale i radost a naplnění.

Autor článku
Martin Vidlák
Jsme vidět v médiích
Přesně 37 našich článků a 2 videa najdete také v mnoha médiích napříč internetem i tiskem.
Říkají o nás
Oceňuji online komunikaci, sdílení dokumentů a zasílání notifikací, na co nezapomenout. Je to nejenom pohodlné, ale rozhodně šetří čas i papír.
Katka Burešová
Jednatel
www.myflorist.cz
Tomáš Iľko
S Účetnictvím bez starostí máme jistotu, že naše účetnictví spravují opravdoví profesionálové.
Tomáš Iľko
Managing Partner Double-U PR, s.r.o.
www.double-u.cz
Rychlá rada, pokud jste ztraceni
500 Kč + DPH / 15 minut
CHCI SKYPE KONZULTACI
Účetní středy
Účetní konzultace krátkých účetních a daňových dotazů za zvýhodněnou cenu
400 Kč + DPH / 15 minut
CHCI NA ÚČETNÍ STŘEDU
Kdy si nebudeme rozumět
  • Potřebujete na poslední chvíli pouze rychle vyřešit daňové přiznání.
  • Účetní je pro vás napůl sekretářka a napůl „holka pro všechno“.
  • Podnikáte neférově nebo neeticky.
  • Vaše podnikání je závislé na dotacích.
  • Potřebujete účetní na docházení k vám do firmy.
  • Potřebujete účetní na plný úvazek.

Na vystavování faktur doporučujeme používat Fakturoid.

Jako účetní oceňujeme jednoduché ovládání, soulad s aktuální legislativou a možnost nahrávání vydaných faktur do účetnictví.

Jako klienti oceňujeme automatické fakturace pravidelných faktur, párování plateb v bance s vydanými fakturami a zasílání děkovných e-mailů o zaplacení zákazníkům, snadné vystavování koncových faktur ze zaplacených zálohových faktur.

Jedním slovem výrazné snížení času stráveného nad fakturací.